zaterdag 14 april 2012

Too dik or not too dik ...

Hoewel ik mezelf zeker niet tot de slankste reken waande ik mij in Houston een slanke den. Alles is immers relatief en als je jezelf gaat vergelijken met je omgeving hangt het er maar van af hoe die omgeving er uit ziet.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik, toen wij net verhuisd waren, regelmatig verbaasd was over het grote aantal echte zwaarlijvige mensen in Houston. En dan heb ik het niet eens over mensen die een beetje molliger zijn maar, en ik wik mijn woorden zorgvuldig, over mensen die echt aan obesitas lijden. In de periode dat wij daar woonden was dat toch tussen de vijftien en twintig procent van de bevolking en ondertussen is dat cijfer al flink gestegen. Het zal u dan ook niet verbazen dat Houston al verschillende keren tot dikste stad van Amerika werd uitgeroepen en ook Memphis, Detroit en Chicago kregen deze bedenkelijke eer.
De belangrijkste reden van obesitas is, volgens artsen, te weinig beweging en slechte eetgewoonten en wat dat laatste betreft was ik getuige van vreemde taferelen in Texas. Zo ging men er prat op ‘all you can eat’ buffetten en de porties die je op restaurant kreeg waren sowieso enorm. In sommige restaurants werden gigantische steaks gratis aangeboden op voorwaarde dat de klant ze ook daadwerkelijk kon opeten.
Toen ik ’s avonds nog gezellig bij een buurvrouw zat te keuvelen kwam haar man met een grote pot Kentucky Fried chicken thuis. Die pot gefrituurde kip was hun avondmaal en mijn buurvrouw gaf haar dochtertje van zes gepikeerd wat druiven omdat het kind naar groenten vroeg. Diezelfde buurvrouw kwam trouwens regelmatig letterlijk in mijn potten kijken en verbaasde zich over onze eet- en kookgewoonten want zij kookte nooit. 
Ook kinderen hadden last van overgewicht en op school werd naar verluid een gezonde maaltijd aangeboden die dan dikwijls uit pizza, hamburgers, hot dogs en pudding bestond. Jamie Oliver is het duidelijk met mij eens dat dit allesbehalve gezond is en hij begon dan ook een kruistocht voor gezonde voeding in de schoolkantines van Amerika en Engeland.
Want jammer genoeg is de trend om ongezond en vet te eten ook naar Europa overgewaaid. Ik merk dat wij meer en meer eten uithalen en toen een vriendin onlangs een chocoladereep met granen onder gezonde voeding catalogeerde heb ik bedenkelijk mijn wenkbrauwen gefronst.
Obesitas kost onze maatschappij dan ook handen vol geld omdat er heel wat gezondheidsproblemen aan deze kwaal vasthangen en dan heb ik het niet eens over de grote en kleine ongemakken die zwaarlijvige mensen hebben, zoals de 272 kg zware man in Pennsylvania die onlangs met een kettingzaag uit zijn huis bevrijdt moest worden.
We weten allemaal dat het niet altijd makkelijk is om de juiste keuzes te maken, maar na het lezen van dat artikel hou ik het in ieder geval bij verse ananas met kaneel als vieruurtje!


Het artikel en filmpje vindt u onder de volgende link : 


Honger naar meer? Lees deze blog van een voedingsdeskundige uit 2007. Leuk filmpje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten